20150515

Greenore 8 years old [ireland]

[distilleerderij] Cooley 
      [betekenis] -
         [gebied] Ierland, County Louth
       [leeftijd] 8 yo
          [vaten] First-fill Bourbonvaten
        [alcohol] 40%
          [prijs] € €

Cooley is een grote naam in het Ierse Whiskey wereldje. Cooley produceert onder andere de merken Connemara, Kilbeggan, Tyrconell en dus Greenore. Deze laatste is een niet heel bekende whiskey en dat komt vooral omdat dit type whiskey vooral in de blends verdwijnt: graanwhiskey. Bijvoorbeeld in de Kilbeggan. 

Graanwhiskey wordt niet van gemoute gerst gemaakt, maar van een ander soort graan. De Greenore 8yo wordt van mais gemaakt. Bij maiswhiskey denk ik vooral aan de VS, dat zijn over het algemeen niet mijn favorieten. Nu maar eens een Ier proberen.

De kleur is helder, strogeel. In de geur lichte houttonen en wat karamel en een geur die ik ook herken van de Amerikaanse whiskeys. Het is me nog niet gelukt daar een bijpassende naam aan te geven. Dan de smaak. Die is mild en met een merkbaar zoetje. Je zou het gemakkelijk kunnen verwarren met een Amerikaan. Alleen heb ik de indruk dat een Amerikaan iets meer rokerig is. De afdronk is intenser dan ik had verwacht. Vanille voert daarbij de boventoon.

Op zich een prima whiskey, maar niet één die in mijn bovenkamer een plekje verdiend. Te Amerikaans, te zoet. Terwijl ik sherry en porttonen in een whisky wel prima kan waarderen. Toch anders.

No comments:

Post a Comment